Uvolňování žáků z povinných předmětů

Zobrazeno: 69x

Vážení zákonní zástupci, na základě školského zákona nelze uvolňovat z povinného předmětu tělesná výchova žáky z jiných než závažných důvodů (viz níže). 

Školský zákon - § 50 

Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu; zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu. V předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na základě posudku vydaného registrujícím lékařem, pokud má být žák uvolněn na pololetí školního roku nebo na školní rok. Na první nebo poslední vyučovací hodinu může být žák uvolněn se souhlasem zákonného zástupce bez náhrady. 

Závažné důvody pro uvolnění žáka: 

Zdravotní důvody: 

Pokud má žák zdravotní problémy, které vyžadují lékařskou péči nebo odpočinek, může být uvolněn na základě doporučení lékaře. 

Rodinné důvody: 

Například vážné rodinné události, jako je úmrtí v rodině nebo jiné krizové situace. 

Úřední záležitosti: 

Návštěva úřadů, soudů nebo jiné oficiální záležitosti, které nelze vyřídit mimo školní dobu. 

Sportovní a kulturní akce: 

Účast na významných sportovních nebo kulturních akcích, které jsou pro žáka důležité a podporované školou. 

Žádost rodičů sama o sobě nestačí – uvolnění z hodin tělesné výchovy není možné pouze na základě přání zákonného zástupce, pokud nejsou splněny výše uvedené podmínky. 

Každou žádost o uvolnění je nutné doložit písemně a schválit příslušným učitelem nebo ředitelem školy. 

Tělesná výchova je nedílnou součástí vzdělávacího procesu na základní škole a má zásadní význam pro celkový rozvoj dítěte. Jejím cílem není pouze rozvoj fyzické kondice či vybrané sportovně pohybové aktivity, ale také podpora zdravého životního stylu, znalost teorie (pravidel, systému hry, relaxační a kompenzační cvičení), praktických dovedností, ostatních pohybových aktivit, navození psychické pohody a dalších. Tento všeobecně vzdělávací předmět, představuje jedinečné prostředí nejen pro rozvoj pozitivních pohybových návyků, ale také pro rozvoj vhodných modelů sociálního chování, sebe přijímání, týmové spolupráce, chápání sociálních vztahů a pravidel v blízké sociální interakci. 

Chápeme význam sportovní přípravy a podporujeme aktivní zapojení žáků do mimoškolních sportovních aktivit. Nicméně tyto i ostatní volnočasové aktivity by měly být organizovány tak, aby nenarušovaly povinnou školní docházku a tím neupírali žákům právo na vzdělávání. 

Jakub Král, ředitel školy.