Školní psycholog
Mgr. René Falta
Dle zákona 563/2004 je školní psycholog pedagogickým pracovníkem. Školní psycholog vykonává činnosti konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a informační, pracuje se žáky, pedagogy i rodiči. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a etickým kodexem školního psychologa. Školní psycholog spolupracuje se specializovanými školskými a dalšími poradenskými zařízeními, zejména pedagogicko-psychologickými poradnami, dále se zařízeními a institucemi zdravotnickými a sociálními, s orgány státními i nestátními, s organizacemi péče o děti a mládež apod.
1. Diagnostika, depistáž
· Depistáž specifických poruch učení žáků
· Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků
· Depistáž a diagnostika nadaných dětí
· Zjišťování sociálního klimatu ve třídě
· Screening, ankety, dotazníky ve škole
2. Konzultační, poradenské a intervenční činnosti
· Péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení)
· Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení)
· Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
· Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.)
· Kariérové poradenství u žáků
· Techniky a hygiena učení (pro žáky)
· Skupinová a komunitní práce s žáky
· Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
· Podpora spolupráce třídy a třídního učitele
· Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
· Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí
· Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí
3. Metodická práce a vzdělávací činnost
· Metodická pomoc třídním učitelům
· Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení)
· Účast na pracovních poradách školy
· Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé)
· Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními
· Metodická intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu
· Besedy a osvěta (zákonným zástupcům)
· Prezentační a informační činnost
Etika práce školního psychologa
Při poskytovaní psychologických služeb žákům, učitelům, rodičům, výchovným poradcům, ředitelům nebo jiným pracovníkům, kteří se podílejí na výchově a vzdělávaní, se školní psycholog řídí etickým kodexem práce psychologa i etickým kodexem práce školního psychologa. Etický kodex práce školního psychologa vypracovala Asociace školních psychologů, přičemž vycházela a řídila se etickým kodexem školních psychologů v západoevropských zemích a USA.
Školní psycholog:
· dodržuje všeobecně platná lidská práva a práva dítěte,
· chrání práva a důstojnost jedinců, kterým poskytuje psychologické služby, tedy žáků, učitelů, rodičů, atd.,
· uplatňuje jen takové přístupy ve své práci, které odrážejí humanistický zájem a důstojnost a osobní integritu jedinců,
· vyhýbá se všem aktivitám, které porušují anebo snižují občanská a zákonná práva klientů,
· zabezpečuje psychologické služby na školách a školních zařízeních všem klientům, kteří to požadují anebo kteří tyto služby potřebují bez ohledu na jejich rasu, národnost, náboženskou příslušnost, věk nebo handicap,
· seznámí se s filozofií, cíli, organizací a metodikou školy, na které pracuje. Poznání systému školy a jeho požadavků je základem, který psychologovi umožňuje spolupodílet se na dosažení společných cílů,
· respektuje klientovo právo volby dobrovolného vstupu do vztahu nebo účasti na psychologických službách,
· pracuje s žáky, učiteli a rodiči žáků nestranně bez ohledu na jejich fyzické, mentální, emocionální vlastnosti,
· informuje klienta o důležitých aspektech jejich vzájemného vztahu a o dalším využití informací. Informuje ho o výsledcích vyšetření a psychologických intervencích, změnách programů, důležitých plánovaných službách a jiných relevantních informacích,
· všechny údaje o osobních aspektech jedince považuje za přísně důvěrné,
· informuje vedení školy, učitele, rodiče o svých zjištěních, je zodpovědný za poskytování takových informací, které zabezpečují srozumitelnost pro všechny, důraz klade více na interpretaci a doporučení než na předložení výsledků vyšetření,
· je zodpovědný za zachování důvěrnosti informací o klientech a o výsledcích z vyšetřeních, v případě, že chce využít některé informace v přednáškách anebo publikacích, nejdříve si zabezpečí písemný souhlas klienta anebo vynechá všechny identifikační údaje,
· kooperuje a zabezpečuje koordinaci služeb s jinými odborníky při plnění svých cílů, respektuje oblasti své a jejich kompetence, spolupracuje s nimi při uznání multidisciplinární služby potřebné pro psychologickou službu klientovi,
· spolupracuje s rodiči při práci s dítětem při identifikaci problémů, hledání alternativ a strategií řešení, konzultuje s nimi doporučení a plány na pomoc dítěti při zabezpečovaní psychického zdraví a osobnostního rozvoje,
· při výběru a použití validních a reliabilních postupů, strategií, metod a technik přihlíží na věk, pohlaví, socioekonomický a etnický původ klientů,
· pokud zjistí, že klientův stav si vyžaduje služby mimo jeho kompetenci anebo působnost, anebo si vyžaduje pomoc a starostlivost dalšího odborníka, doporučuje ho jinému kvalifikovanému odborníkovi… Jde například o interdisciplinární spolupráci s klinickým psychologem, speciálním pedagogem, sociálním pracovníkem, pedopsychiatrem, právníkem, lékařem,
· udržuje si vysokou úroveň svým objektivním získáváním údajů a informací nevyhnutelných pro efektivní práci s klienty. Na vytváření co nejobjektivnějšího obrazu o klientovi kombinuje pozorování, rozhovor, psychodiagnostické testy a další metody.
Poznání a respektování těchto norem školnímu psychologovi zaručuje jeho vysokou profesionalitu, důvěru u žáků, učitelů, rodičů, úspěchy v práci a hlavně naplnění jeho poslání při humanizaci školy.
Přítomnost ŠP ve škole | Konzultace ŠP pro žáky | Konzultace ŠP pro pedagogy | Konzultace ŠP pro rodiče žáků | |
Pondělí | 7.00 - 15.30 | 7.00 - 7.45 - individuální 8.00 - 11.30 - třída | 12.00 - 13.00 | 13.00 - 15.30 |
Úterý | 7.00 - 15.30 | 7.00 - 7.45 - individuální 8.00 - 11.30 - třída | 12.00 - 13.00 | 13.00 - 15.30 |
Středa | 7.00 - 15.30 | 7.00 - 7.45 - individuální 8.00 - 11.30 - třída | 12.00 - 13.00 | 13.00 - 15.30 |
Čtvrtek | 7.00 - 15.30 | 7.00 - 7.45 - individuální 8.00 - 11.30 - třída | 12.00 - 13.00 | 13.00 - 15.30 |
Pátek | 7.00 - 15.30 | 7.00 - 7.45 - individuální 8.00 - 11.30 - třída | 12.00 - 13.00 | 13.00 - 15.30 |
Krizová intervence je prováděna okamžitě.
Mgr. René Falta tel.: 518 398 732, 604 429 971
e-mail: falta@zsocov.cz